Uanset om du er yderst veltrænet eller nybegynder er det en god ide at anvende squat. Først og fremmest er det en af vores grundlæggende bevægelser og for det andet er squat en helt ualmindelig effektiv træningsøvelse.

Squat er som religion, der er mange meninger og holdninger til den. Her i første del vil jeg gennemgå hvilke tekniske ting som absolut ikke kan diskuteres – uanset hvilken squatskole du tilhører. I et senere indlæg vil jeg gennemgå hvordan jeg mener en begynder skal squatte.

I foråret fik jeg sammen med min gode kollega Ben til opgave af Fitness World, at rejse rundt i landet og afholde workshops for deres crossinstruktører. Vi tog grundøvelserne og kogte dem ned, til så få og let formidelige punkter som muligt.

Squat fik vi ned til 3 punkter, som gælder uanset hvilken squat variationen du bruger:

1.
Du spænder kernen, så der INGEN bevægelse er, omkring din rygsøjle.
– den giver sig selv. Spænder du ikke i kernen, skal dine lænd og rygsøjle tage over. Over tid fører det til lændeproblemer hos langt de fleste.

2.
At vægten ligger samme sted i fødderne under hele udførslen. Om det er på hælen, forfod eller noget tredje, er underordnet. Så længe vægt fordelingen på foden ikke skifter under vejs.
–Hvis du ikke kan holde vægten samme sted i dine fødder igennem dine squats, så mangler der noget stabilitet eller spænd et eller andet sted fra, typisk fra kernen. Hvis vægten kager rundt i dine fødder, ender du med skader og stagneret løft på et tidspunkt. Parker dit ego, og arbejd kun med vægte du har kontrol over, så kommer styrken og muskelmassen.

3.
Knæene skal følge vinklen på dine tæer.
– ja der findes løftere som kan squatte med knæ som falder ind, hele livet uden problemer. Men min erfaring er at LANGT de fleste får ondt over tid, hvis knæene ikke bliver ude på plads. Jeg har også noteret mig argumentet om at vi skulle være stærkest hvis vi lader vores knæ falde ind. For mig er sikkerhed nummer et, og de fleste af de tunge squats jeg har set, har været med knæene på plads over tæerne.
Når jeg ser på klienter som får ondt i knæ, lænd eller ikke længere øger deres styrke, er der næsten altid ballade med en af ovenstående punkter. Har du styr på dem, så tør jeg godt smide 50 burpees på at din squat er pæn.

Næste indlæg om squat, vil jeg gennemgå hvordan du lærer, genopbygger og styrker din squat.