Så siger kalenderen januar og for mange betyder det, at tiden er inde til det obligatoriske vægttab. Vægttab er ikke kompliceret, det er faktisk ret simpelt (men i starten hårdt!). Vi har alle hørt om alle de smarte modediæter og vi har formentlig også selv prøvet et par stykker – min oplevelse er at de er uholdbare og når folk har tabt sig, tager de hurtigt på igen.

Kunsten er ikke at tabe sig, men at gøre det på en måde, hvor du kan holde vægten efterfølgende, uden det store besvær.

Hvis dit vægttab skal være varigt, skal der arbejdes med fire områder.

Kost
Er simplet men hårdt i starten. Alle læske drikke skal skæres væk, også light produkter. Ud med færdigmad, slik kage og chokolade. Spis 3-5 måltider som alle indeholder en form for grønt. Ingen aften snacking. Drik masser af vand. Maks 3 kopper kaffe om dagen.  Den første uge kan du være træt og have sukkercravings, bare rolig det går over og du får mere energi.

Træning/bevægelse
Du skal bevæge dig og dagligt. Vi mennesker er bygget til bevægelse, vores hjerner er udviklet som et produkt af bevægelse og ikke omvendt. Om 10 år kigger vi alle tilbage med gru på hvordan vi på arbejdet sad på vores flade røv. Vi bliver tykke, syge og uproduktive. Ingen træning kan gøre op med en hel uge på din flade røv.

Siden 2006 har det været lovpligtigt, at alle kontorlandskaber i Danmark skal være udstyret med hæve sænkebord – brug det!!
Tag trapperne når du kan. Er din chef rigtig fremadseende, laver hele kontoret 10 min let træning og udstræk om dagen. Det gør alle gladere, slankere og øger produktiviteten.

Lav din konditions træning uden for når du kan. Vi mangler alle sammen lys og frisk luft. Lav styrketræning et par gange om ugen. Brug frivægte IKKE maskiner, ved du ikke hvordan så søg noget ordentlig vejledning. Træn mellem 2 og fire gange om ugen, ikke mere!

Balance mellem hvile og arbejde
Vi er hele tiden på vej videre til det næste. Hele vores liv er sat optil at performe, det er moderne at have mange bolde i luften. Vil du have høj livskvalitet, stort velvære, tabe dig og i øvrigt øge din produktivitet, kræver det at du prioriterer hvile.

Kobler du ikke fra, kan du heller ikke været ordentlig på når du skal præsterer. Hvis du er på hele tiden, vil du have større appetit, stor sukker trang, stor kaffe trang – fordi din krop har brug for stimulanser for at holde sig kørende.

Hvile kan være mange ting, en tur i skoven, en god bog, yoga, meditation, gåture i den friske luft .  Hvordan vi slapper af er meget individuelt.

Søvn og døgnrytme
Har du problemer med at tabe dig, har jeg ofte set en sammenhæng med manglende søvn og ustabil døgnrytme. Er vi trætte giver det sukkertrang, øget appetit, større sandsynlighed for trøstespisning og andre onder. Derudover vil din krop med langt større sandsynlighed gå i forsvar og holde på det fedt den har. Prioriter stabil døgnrytme og alt under 8 timers søvn er useriøst – det ved de fleste atleter og high performance mennesker.

Hvis din vægt ryger op og ned, eller at du ikke kan tabe dig overvej om alle ovenstående punkter er i balance. Hvis ikke er det stedet at starte.

God fornøjelse med dit vægttab.